ROZA Portal za feminističke i lijeve politike
Dolazak nepoznate djevojke
Fotografija: izvor: https://www.wallpaperflare.com/

Refleksije

Dolazak nepoznate djevojke

Piše: Alain Badiou Refleksije - 30.07.2024.

Ono što se iznad svega mora potvrditi, bilo da ste muškarac ili žena, jesta da se žensko pitanje, u mjeri u kojoj uopšte postoji, ne može odrediti zahtjevima savremenih kapitalističkih društava. Treba da izaberemo potpuno eksterno polazište. A vjerovatno zbog ovoga, po prvi put, nema bjekstva od činjenice da je ženstveno, kako je skorije razjašnjeno, povezano sa filozofskim gestom

 

 

Savremeni kapitalizam za sada podstiče, ali će na kraju zahtijevati od žene da preuzme novi oblik Jednoga konzumerističkog, konkurentskog individualizma koje će zamijeniti Jedno kao simbolički autoritet, legitimni, vjerski autoritet U–Ime–Oca. Mladići predstavljaju slabu, adolescentsku, frivolnu, bespravnu, ili čak graničnu kriminalnu verziju ovog individualizma. Djevojka–žena se podstiče da pruži čvrstu, zrelu, ozbiljnu, legalnu i kaznenu verziju konkurentskog, konzumerističkog individualizma. Zbog toga postoji cijela jedna buržoaska, autoritarna vrsta feminizma. On ne poziva na stvaranje drugačijeg svijeta, već traži da se svijet, onakav kakav jeste, prepusti ženskoj moći. Ovaj feminizam zahtijeva da žene budu sutkinje, vojni generali, bankarke, generalne direktorice, članice parlamenta, ministarke u vladi i predsjednice, i čak da za žene koje nijesu ništa od ovoga – a to su skoro sve žene – upravo to bude norma ženske ravnopravnosti i njihove društvene vrijednosti. U tom smislu, žene se smatraju rezervnom vojskom za pobjednički kapitalizam. Dakle, daleko od toga da bude dio procesa koji stvara nešto drugačije od Jednog, koji stvara Dvoje i prolaz–između– Dvoje – žena postaje model novog Jednog koje stoji hrabro i drsko pred konkurentskim tržištem, i njegov je i sluga i gospodar.

 

Savremena žena biće simbol novog Jednog, podignutog na ruševinama U–Ime–Oca. Usljed toga, nestaće tri drevne predstave ženskosti: opasno zavođenje, ljubavni dar, i mistično uzvišeno. Da bude jasno, žena–Jedno je prirodna, jer zavođenje je glavno oružje konkurencije. Žene bankari i predsjednice odbora ponose se svojom sposobnošću da ostanu žene, upravo u smislu zavodljivosti. Opasnost koju takvo zavođenje predstavlja, međutim, jedno je od oružja Jednog; ono nikako nije njegov dvojnik ili prijetnja za njega. Zavođenje je u službi moći. Zbog toga ono ne smije biti povezano sa samonapuštanjem ljubavi, što je slabost i vrsta otuđenja. Žena–Jedno je slobodna, ona je čvrst borac, i ako odluči da uđe u vezu, to će biti zasnovano na ugovoru sa uzajamnim pogodnostima. Ljubav postaje egzistencijalna forma ugovora; to je samo ugovor među drugima. I konačno, žena–Jedno ne može manje mariti za mistično uzvišeno. Ona bi radije vodila realne organizacije.

 

U osnovi, ideja je da žene ne samo da mogu da rade sve što rade muškarci, već da one, u uslovima kapitalizma, to mogu da rade bolje od njih. One će biti realističnije od muškaraca, neumoljivije i upornije. Zašto? Upravo zato što djevojke ne moraju više biti žene kakve već jesu, dok momci ne znaju kako da postanu muškarci kakvi nisu. Tako da je Jedno individualizma jače kod žena nego muškaraca.

 

Ako se malo prepustimo naučnoj fantastici, možda bismo prosto mogli predvidjeti izumiranje muškog roda. Samo bi trebalo zamrznuti spermu nekoliko desetina miliona muškaraca, što bi prestavljalo milijarde genetskih mogućnosti. Reprodukcija bi tako bila zagarantovana vještačkim osjemenjivanjem. Svi muškarci bi onda mogli biti iskorijenjeni. I baš kao kod pčela i mrava, čovječanstvo bi se sastojalo samo od žena, koje bi sve dobro radile, s obzirom da bi simbolični poredak bio minimalan, budući da je to jedini poredak koji zahtijeva aktuelna situacija kapitalizma.

 

Uostalom, ono što kapitalizam zahtijeva je život koji se sastoji od rada, potreba i zadovoljstava. Život životinja, ukratko. A dokazano je su ženke ono što je napotrebnije u životu životinja, dok mužjaci postoje samo radi reprodukcije. Ali, čovječanstvo je savršeno ovladalo vještačkom reprodukcijom, bez potrebe za parenjem, to jest za mužjacima. Dakle, po prvi put u ljudskoj istoriji, kraj muškog roda je realna mogućnost.

 

Koliko god ova perspektiva može djelovati kao fiktivna, ona jasno pokazuje da je srž svega reprodukcija ljudske rase, njenih modaliteta i simbolizma. Ovo je drugi problem savremene ženskosti. Rekao sam da likovima Zavodnice, Ljubavnice i Svetice direktno prijeti izumiranje. Ali šta je sa ženom kao Sluškinjom? Ovdje je problem to što ako prihvatimo da žene mogu raditi sve što i muškarci, obrnuto, za sada, nije tačno. Ima jedna stvar koju muškarci apsolutno ne mogu da rade, a to je – da rađaju djecu. Shodno tome, žena ostaje sluškinja, naravno ne jednog muškarca, već cijele ljudske rase. Ako bi se, poput muškarca, ali iz ličnih razloga, proglasila nesposobnom za reprodukciju, za rađanje, ljudska rasa bi tada morala očekivati da bude istrijebljena. U tom smislu, za sada, čak i žena–Jedno kapitalizma ostaje Sluškinja – Sluškinja ljudske rase. Zato je danas razgovor tako često fokusiran na ovu temu: rađanje, to jest reprodukcija. Ovo su sve takozvana „društvena“ pitanja o kojima konstantno slušamo: abortus, čedomorstvo, odgovornost za staranje o djeci, seksualni pristanak, homoseksualni parovi, surogat majke, i tako dalje. To je i razlog zašto buržoaski feminizam ispoljava neku vrstu neprijateljstva prema majčinstvu, posljednjem utočištu stare figure Sluškinje. Ovo se može vidjeti, na primjer, u pisanju Elisabeth Badinter, koja traži da stavimo tačku na ideju „majčinskog instinkta“ i potvrdimo da žena postoji potpuno i u cjelosti čak i ako nema djecu i ne želi da ih ima. Ova pozicija je savršeno konzistentna sa savremenom djevojkom– ženom, jer ako je djevojka već žena, obratno je takođe tačno: svaka žena može biti djevojka, bez želje za djecom. To može biti popuno legitimna opcija. Ali morate prihvatiti da ne može biti pravilo, jer kada formulišete pravilo javlja se problem, kako je to naveo Kant, što se posljedice njegove univerzalizacije moraju razmotriti. Međutim, univerzalizacija odbijanja da se rađaju djeca svodi se, sasvim prosto, na kraj ljudske rase. Ovo je tako mračna perspektiva da svako, naravno, na kraju preferira da žene ostanu sluškinje čovječanstva. Još jednom, ovo dijeli Jedno kapitalističkog ženskog na kreativni dualitet i time pred njega postavlja veoma težak subjektivni problem.

 

U ovom trenutku želim da kažem sljedeće: neka se savremena kapitalistička društva sama pozabave ovim problemom jer su ga, na kraju krajeva, ona stvorila. Moj još uvijek nejasan stav je da moramo i prihvatiti kraj tradicionalnih likova i odbaciti lik žene– Jedne kao rezervne vojske kapitalizma. Žene će se probijati, već su se često probijale, iz imaginarnog i simboličnog kruga koji čine četiri figure: Sluškinje, Zavodnice, Ljubavnice i Svetice. Ali mnoge od njih se ni na koji način ne mire, na osnovu ove negativne slobode, sa suprotnom sudbinom žene kao Jednog kapitalizma. One znaju da ova savremena figura uništava kapacitet Dvoje i zamjenjuje ga apstraktim jedinstvom sluganstva. One znaju, dakle, da će rađanje djeteta, odvojeno od snažne simbolizacije, opstati samo kao nesvodiva domaća usluga, kao kreativnost bez ikakve slave. One vide da bi perspektiva izumiranja muškaraca, čak ako je samo fantazija, njih zauvijek načinila robinjama samih sebe i oslobodila njihovu latentnu žestinu. Ono što se iznad svega mora potvrditi, bilo da ste muškarac ili žena, jesta da se žensko pitanje, u mjeri u kojoj uopšte postoji, ne može odrediti zahtjevima savremenih kapitalističkih društava. Treba da izaberemo potpuno eksterno polazište. A vjerovatno zbog ovoga, po prvi put, nema bjekstva od činjenice da je ženstveno, kako je skorije razjašnjeno, povezano sa filozofskim gestom. Jer novo polazište ne može biti ni biološko, ni društveno, ni pravno. Ono samo može biti misaoni gest povezan sa stvaranjem simbola. Gest povezan, prema tome, sa avanturama filozofije, i to onima sve novijim s obzirom da će ovo žensko stvaranje simbola morati da obuhvati rađanje u dimenziji koja je različita od reproduktivne animalnosti.

 

Pretpostavimo da red stvaranja simbola, ili red Zakona, nije više apsolutno zavistan od U-Ime-Oca. Onda bi morali razmišljati o istini oslobođenoj od sve transcedencije. Bog je mrtav. A kako je Bog mrtav, apsolutno Jedno muške zatvorenosti ne može više upravljati cijelim poretkom simboličkog i filozofskog upravljanja. Seksuacija ovog razmišljanja je neizbježna. Kako, onda, ova seksuacija funkcioniše u realnim domenima ovih istina bez Boga, bez očinske garancije? Ima pitanja sa kojima treba da počnemo. Konkretno: šta je to žena koja se bavi politikom emancipacije? Šta je to žena umjetnica, muzičarka, slikarka ili pjesnikinja? Žena koja je briljantna u matematici ili fizici? Žena koja, umjesto da bude neka misteriozna boginja, preuzima jednaku odgovornost za razmišljanja i djelovanje u ljubavnom odnosu? Šta je žena filozofkinja? I, s druge strane, šta postaju kreativne politike, poezija, muzika, film, matematika ili ljubav – šta postaje filozofija – kada jednom riječ „žena“ odzvoni u njima u skladu sa moći jednakosti koja stvara simbole?

 

Na ovim pitanjima se radi, jer žene rade na njima, u novom međuprostoru koji se ne može opisati ni kao Tradicija ni kao dominantno Savremeno. Žene će proći između njih i srušiti Jedno koje se podstiču da postanu. Ovo je jedinstvena tenzija. Zaista, žene bi danas trebalo da budu mnogo opreznije u odnosu na to šta im kapitalizam nudi na putu oslobađanja nego u odnosu prema muškarcima. Ne znam šta će žene smisliti, s obzirom na nepriliku u kojoj su se našle. Ali, ja im apsolutno vjerujem. Ono u što sam siguran, a da pritom ne znam zašto, jeste da će izmisliti novu djevojku. To će biti djevojka koja je odlučna da postane nova žena – žena kakve žene nisu, a moraju postati, koja je potpuno uključena u stvaranje simbola i koja će u to uključiti i rađanje. Žena koja će navesti muškarce da u potpunosti dijele sve posljedice reprodukcije, od sada univerzalno simbolizovane. Dakle, rađati i starati se o djeci više nikada neće značiti biti sluškinja. Muškarci i žene će dijeliti novu univerzalnu simbolizaciju rođenja i svih njegovih posljedica. Ova djevojka, još uvijek nepoznata, ali koja će doći, moći će da objavi, i vjerovatno već negdje objavljuje, da nebo nema Boga:

 

Predivno nebo, pravo nebo, vidi kako se mijenjam!


Prevod: Lidija Nelević

 

Izvod iz predavanja „About the Fate of Contemporary Girls“ koje je održao Alen Badju (Alain Badiou)

Preuzeto sa https://ordett.wordpress.com, objavljeno 16. jula 2017.