Ideje o uticaju pornografije na silovanja u Bosni i Hercegovini (1992-1995) koje je plasirala američka pravnica i feministkinja C. MacKinnon mogu biti osporavane u nekim svojim aspektima, ali to ne umanjuje značaj pitanja koje ona postavlja, a koje jednostavno glasi: Da li pornografija – onakva kakva jeste, ne onakva kakvom je zamišljaju neke feministkinje – pomaže ženama da se oslobode seksualnog nasilja i zauzmu dostojanstveno mjesto u svijetu? Ili im, naprotiv, odmaže?
Silovanje i seksualno zlostavljanje žena oduvijek
je povezano sa ratovima. Osim što je služilo za „opuštanje umornih ratnika“, silovanje
je uvijek imalo, i ima i dalje i svoje simboličko značenje – silovanjem žena siluju
se „majke (neprijateljske) nacije“ i interveniše se u neprijateljski genetski
materijal i nacionalni identitet.
Ipak, tek devedesetih godina 20. vijeka silovanje
je identifikovano kao ratno sredstvo. Rat u Bosni i Hercegovini (1992-1995) prvi
je rat u istoriji u kojem je silovanje i u pravnom smislu tretirano kao
sredstvo etničkog čišćenja. Nešto kasnije silovanje je takođe prepoznato kao
sredstvo genocida i u Ruandi (1994).
Slučaj Jugoslavije: pornografija i rat
Na marginama ovih međunarodno-pravnih promjena, rat
u Bosni otvorio je još jedno pitanje – da li je i na koji način pornografija odgovorna
za seksualno nasilje nad ženama u ovom ratu?
Ovo pitanje postavila je američka radikalna,
anti-pornografska feministkinja i pravnica Catharine MacKinnon. Ona je tvrdila da
je rat u Bosni bio prvi rat koji je koristio pornografiju kao sredstvo za
vršenje genocida. U tekstu „Turning Rape Into Pornography: Postmodern Genocide“
(Pretvaranje silovanja u pornografiju: postmoderni genocid) ona je nakon
detaljnog istraživanja – u kojem je priložila brojna svjedočenja i ispovijesti
žrtava iz brojnih izvora, uključujući suđenja – iznijela teoriju da su
seksualna mučenja u logorima koje je srpska vojska vršila nad ženama tokom rata
u BiH bila pornografska, dakle namijenjena drugoj muškoj publici.
Procijenjeno je da je u Bosni i Hercegovini tokom
ratova 1992-1995 silovano između 20 i 50 hiljada žena. Postojali su logori za
silovanje kao organizovane jedinice za mučenje žena. Neke žene silovane su sve
dok ne bi ostale trudne. Druge su ubijane nakon mučenja. One koje su preživjela
nikad se nisu oporavile od psiho-fizičkih trauma. Ono na čemu insistira MacKinnon
je, međutim, pornografski karakter tih silovanja. Upravo je pornografski
„program“, kako ona tvrdi, korišten kao sredstvo za ostvarivanje različitih
ciljeva, od podsticanja solidarnosti među vojnicima i „bodrenja“
nacionalističkog srpskog duha do impregnacije žena bosanske i hrvatske
nacionalonosti i urušavanja normalne svakodnevice.
Do rata u Bosni, kako kaže MacKinnon, „svijet
nikad nije vidio da se seks koristi tako svjesno, cinično, razrađeno, otvoreno,
sistematično, sa tolikim nivoom tehnološke i psihološke sofisticiranosti, kao
način da se uništi cijela grupa ljudi“. Nivo objektivizacije, mizoginije, psiho-fizičkog
mučenja i poniženja koje su žene doživljavale u logorima za silovanje tokom
rata u Bosni je zapanjujući. U svom tekstu ona detaljno opisuje prostorije u
kojima se pale jarka svjetla iznad stolova predviđenih za silovanje. Muškarci
su gotovo uvijek okupljeni u grupi koja posmatra čin silovanja, vrijeđajući i
dodatno zlostavljajući žrtvu, što se sve snima.
Jesu li krive „duplerice“?
MacKinnon ovo objašnjava činjenicom da je u Jugoslaviji
postojalo slobodno tržište pornografije, te da se tokom suđenja silovateljima saznalo
da su kod nekih zlostavljača otkrivene hrpe pornografskih jugoslovenskih
magazina. Jugoslovensko je društvo, kako tvrdi, bilo duboko ogrezlo u
mizoginiju i seksualnu objektivizaciju žena, o čemu svjedoči i podatak da su se
čak i poznate mlade umjetnice ili druge istaknute žene slikale za naslovnice
pornografskih i erotskih magazina. Dok je u jugoslovenskom društvu naizgled
vladala utopija, koja je uključivala i bratstvo i jedinstvo i ravnopravnost
žena kao politički cilj, u njegovim dubinama pripremao se teren za nezamisliva
krvoprolića i zločine kojima će uskoro biti izložene na desetine hiljada žena. U
tom smislu se zločini nad ženama tokom rata u Bosni, prema njenom mišljenju, mogu
posmatrati kao nastavak normalizovane objektivizacije žena koja je tiho
ključala u jugoslovenskom društvu decenijama.
Ideje MacKinnon osporavane su više puta. Između
ostalih, sa njima je polemisala jugoslovenska, a potom (nakon raspada
Jugoslavije) i hrvatska feministkinja, novinarka i antiratna aktivistkinja Vesna
Kesić (1948-2020). Ona je optužila MacKinnon za potpirivanje etničke
netrpeljivosti među jugosloveneskim narodima, jednostranost i neobjektivnost (u
njenom tekstu se, naime, ne spominje silovanje srpskih žena). Nadalje, Kesić
je, kao takođe spornu, kritikovala osnovnu ideju na kojoj MacKinnon gradi svoju
teoriju – da su pornografija i mizoginija u Jugoslaviji bile svepristuna pojava.
Danas znamo da je jugoslovenska popularna kultura,
balansirajući između Istoka i Zapada, integrisala pornografske sadržaje i da je
„laka pornografija“ – koja je uključivala i „duplerice“, fotografije
razgolićenih žena na dvije strane, koje se od osamdesetih godina prošlog vijeka
pojavljuju u tzv. ozbiljnim magazinima – bila normalizovana u jugoslovenskon
društvu. Ali, da li je ona zaista mogla uticati na seksualno ratno nasilje
90-tih godina u Jugoslaviji? I da li pornografija uopšte ima takav uticaj?
Beskrajna feministička diskusija
Staro pitanje o povezanosti pornografije i
seksualnog nasilja nad ženama i dalje izaziva kontroverze. Saglasnost oko ovog
pitanja ne postoji ni među samim feministkinjama. Oni koji su upućeniji u istoriju
feminizma i feminističkih polemika znaju da feministička rasprava oko
prihvatljivosti pornografije, koja je počela 70-tih godina prošlog vijeka, u
doba seksualne revolucije – još nije završena. Iz ove rasprave proistekle su dvije
suprotstavljene feminističke struje. Dok su anti-pornografske feministkinje – čije
su najprominentnije predstavnice, osim same MacKinnon, bile Andrea Dworkin, Gail
Denies i Robin Morgan – tvrdile da je pornografija u svojoj osnovi nasilna, da reprodukuje
mizoginiju i ponižava žene, seks-pozitivne feministkinje (Susie Brights, Wendy
McElroy, Nina Hartley i druge) smatrale su da pornografija vodi seksualnom oslobođenja
žena.
Tokom prvih decenija ova polemika vođena je sa argumentima
koji su osim analize pornografskih sadržaja uključivali i pitanja položaja žena
u industriji seksa, njihove eksploatacije i povezanosti neoliberalnog
kapitalizma sa pornografijom. Ali, ova diskusija je vremenom postajala sve
uproštenija i isključivija, sve dok se nije preselila na društvene mreže, dobila
dopadljivu postfeminističku lakoću i dok utemeljenost argumenata nije zamijenio
broj lajkova.
Iako može izgledati da su ideje
anti-pornografskih feministkinja (kao puritanske, anti-liberalne, radikalne, staromodne
i „osiromašujuće“ za ženu) otjerane u prošlost, teško je iskreno povjerovati da
je sa pornografijom sve u redu i da ona zaista doprinosi seksualnom i bilo
kakvom oslobađanju žena, kako to poručuje neoliberalni feministički diskurs.
Danas, kada su su stasale prve generacije rođene u 21. vijeku, kojima je tokom razvojnih godina pornografija bila dostupna jednim klikom, imamo svjedočanstva koja potvrđuju da hardcore pornografija značajno oblikuje ideju o seksualnosti među mladim ljudima. Amia Srinivasan, profesorica na Univerzitetu u Oksfordu u svojom eseju „Talking to My Students About Porn“ navodi da savremene generacije naročito muških studenata izreda navode da su seksualnost „učili“ preko pornografije, da ona za njih nije samo sredstvo za kratkotrajno seksualno zadovoljstvo, već prije svega „bukvar“ o tome šta i kako treba raditi. Ona navodi da su njene heteroseksualne studentkinje izreda frustrirane i ogorčene na mladiće sa kojima se sreću zbog njihovih nerealnih i ponižavajućih seksualnih zahtjeva, ali da ni same ne znaju šta je tome alternativa.
Pornografsko nasilje tako postaje integralni dio
seksualnosti u percepciji mladih ljudi. Seksualno iskustvo se pornografizuje,
to jest otuđuje od bilo kakvog ljudskog sadržaja. Pornografija ne dehumanizuju samo
žene, kako to tvrde anti-pornografske feministkinje: dehumanizuju se i muškarci
i sama seksualnost.
O ukusima se ne raspravlja
Tražeći način da spasu pornografiju od ovakvih
optužbi, seks-pozitivne feministkinje su se još 70-tih godina upustile u
projekat produkcije tzv. feminističke pornografije koja bi, nasuprot postojećoj
pornogradiji koja reflektuje patrijarhalnu seksualnu imaginaciju i volju za dominacijom,
bila izraz ženske seksualne želje. Pionirka feminističke pornografije bila je
američka producentkinja i rediteljka Candide Royalle. Danas, takvi sadržaji dostupni
su na mnogim web stranicama.
Ali, feministička pornografija nije potisnula
„klasičnu pornografiju“ i dovela do seksualnog oslobođenja žena. Čini se da je
ženska seksualna imaginacija interorizovala, to jest usvojila patrijarhalnu. Ovdje
bi valjalo spomenuti da čak ni jedna tako smjela feministkinja i spisateljica kakva
je Elfride Jelinek (podsjetimo se da je ona autorka „Pijanistkinje“) nije
uspjela da smisli pornografiju u kojoj bi se žena pojavila kao subjekt želje. Kada
je počela da piše roman „Požuda“, namjera joj je bila da napiše „ženski
pornografski roman“. Ali, u tome, prema sopstvenom priznanju, nije uspjela.
Pornografija je prosto patrijarhalna stvar. Čim u pornografski sadržaj uvedemo
seksualni odnos koji nema element nasilja, koji je dvosmjeran, on zapravo
prestaje da bude pornografski i postaje „samo erotski“.
Možemo dokazivati svoju savremenost,
prilagodljivost i liberalnost time što ćemo tvrditi da pornografija, kakvi god
bili njeni sadržaji, ima pravo na postojanje i da niko nema pravo da određuje
ženama u čemu će da uživaju. Nema sumnje da mnoge žene vole pornografiju, čak i
onu u kojoj su predstavljene kao predmeti, ponižavane ili čak izložene nasilju.
Ali, da li smo spremni da pred tim zaćutimo i odreknemo se cjelokupnog nasljeđa
feminističke borbe da bismo potvrdili da svako ima pravo da bira po sopstvenoj
želji i da se „o ukusima ne raspravlja“.
Ideje o uticaju pornografije na silovanja u Bosni koje je plasirala MacKinnon mogu biti osporavane u nekim svojim aspektima, ali to ne umanjuje značaj pitanja koje ona postavlja, a koje jednostavno glasi: Da li pornografija – onakva kakva realno jeste, a ne onakva kakvom je zamišljaju neke feministkinje – pomaže ženama da se oslobode seksualnog nasilja i zauzmu dostojanstveno mjesto u svijetu? Ili im, naprotiv, odmaže?